Sabadell detecta greus irregularitats en el servei de neteja i residus per part de SMATSA

El consistori ha detectat tant facturació de més com menys serveis dels contractats, posant en dubte la viabilitat econòmica del contracte. L’Ajuntament de Sabadell ha instat a l’empresa SMATSA al total compliment del contracte de residus i neteja a la ciutat després que hagi detectat diversos incompliments en el mateix. A més, el consistori ha obert diversos expedients a l’empresa per reclamar la compensació pels imports pagats de més, exigir el compliment dels serveis contractats i per sancionar per les faltes comeses.

L’Ajuntament de Sabadell ha detectat greus irregularitats i incompliments per part de l’empresa de neteja viària i recollida de residus SMATSA. L'alcalde Maties Serracant i el regidor Lluís Perarnau han explicat aquestes irregularitats en una roda de premsa aquest 24 de gener en la qual s'ha explicat que l'empresa SMATSA no només ha realitzat menys serveis dels contractats sinó que també ha facturat de més durant anys.

El consistori ha obert diversos expedients a l’empresa per reclamar la compensació pels imports pagats de més, exigir el compliment dels serveis contractats i per sancionar per les faltes comeses.

Aquests expedients qüestionen la viabilitat econòmica de l’oferta presentada per Smatsa. “Els incompliments detectats, juntament amb la falta de control i de seguiment de la concessió per part del govern anterior, ens fan pensar que l’oferta que la concessionària va fer, i amb la qual es va adjudicar el contracte, era una oferta feta per incomplir-la des del primer dia i és per això que des d’aquest govern, exigim el compliment del contracte”, ha dit l’alcalde de Sabadell, Maties Serracant, qui ha afegit que “és objectiu i obligació d’aquest Govern vetllar per la neteja de la ciutat i pels recursos públics que hi destinem”.

Al gener de 2017, l’Ajuntament ja va sol·licitar a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat de Catalunya la revisió del contacte de recollida de residus i neteja viària després que un estudi tècnic hagués detectat diverses irregularitats. Des d’aleshores no s’havien obert nous expedients disciplinaris a l’empresa a l’espera del dictamen d’aquesta Comissió, ja que si aquest dictamen anul·lava el contracte, també hagués anul·lat la tramitació de tots els expedients.

Aquesta via, però, que no es podrà completar fins que no finalitzi la instrucció de la peça 28 del cas Mercuri –on s’investiga presumptes delictes contra l’administració pública- i l’Ajuntament pugui disposar de l’expedient que hauria de remetre a la Comissió. Això significa que la declaració de nul·litat de contracte no es podrà tornar a sol·licitar de nou fins al 2019.


[Infografia] Ajuntament de Sabadell - SMATSA

Menys serveis de neteja, facturació de més per serveis o desatenció d’obligacions

L’Ajuntament ha decidit requerir a l’empresa Smatsa el compliment de tots els serveis contractats i obrir els corresponents expedients de rescabalament de perjudicis, requeriment de prestació de serveis i obligacions i les corresponents sancions per les faltes comeses.

Aquesta decisió s’ha pres després que l’Ajuntament contractés una auditoria de control de la prestació del servei de neteja viària i requerís a l’empresa auditora que l’auditoria de costos del servei de 2015 es fes segons els conceptes del contracte i encarregués una revisió de les auditories de 2012, 2013, 2014.

A banda de la investigació penal, l’Ajuntament, fruit de les auditories ha detectat diverses irregularitats i incompliments en el contracte com ara la durada de 20 anys del contracte quan el màxim legal per aquests tipus de contractes és de 6 anys, o la reducció de la garantia de 13 milions d’euros a 600.000€, entre d’altres.

En aquests informes es detecten també greus incompliments en el propi servei com, per exemple, la implantació del sistema de control i planificació dels serveis amb GPS, que només ha estat parcialment operatiu a partir del 2016 al 76% dels vehicles de recollida i al 27% dels vehicles de neteja; o que Smatsa no ha fet el 68% de les neteges de contenidors contractades, ni una tercera part del servei de neteja viària contractat.

D’altra banda, l’auditoria econòmica indica, per exemple, que Smatsa ha destinat prop de 825.000€ a despeses no previstes en el contracte ni tampoc relacionades amb el servei. A més, l’empresa, hauria facturat 3 milions i mig d’euros de més en la recollida de residus des del 2014 fins al 2016.

Manteniment dels llocs de treball

Des de l’Ajuntament es vol posar de manifest que aquest és un conflicte amb l’empresa i en cap cas qüestiona la professionalitat del personal treballador i vol posar així èmfasi que, davant de qualsevol escenari de futur, des del consistori es garanteix la continuïtat de tots els llocs de treball del servei, en les mateixes condicions que tenen actualment. “Aquest Govern en cap cas qüestiona la professionalitat de les treballadores i els treballadors, sinó que aposta per millorar la qualitat del servei, assegurar la dignitat dels professionals i la rigorositat i transparència en l’ús del diner públic”, ha manifestat Serracant.

 

La informació detallada i aprofundida d'aquestes irregularitats es pot trobar a un apartat especial de la web de l'Ajuntament de Sabadell.